Pages

Wednesday, 16 May 2012

KHASIAT DAN KEISTIMEWAAN MINYAK ZAITUN



Minyak zaitun merupakan minyak yang dapat dari sumber pohon zaitun. Khasiatnya cukup banyak sehingga disebutkan dalam al-quran mengenainya. Ketahui apakah khasiat dan keistimewaan minyak zaitun.

Khasiat Dan Keistimewaan Minyak Zaitun (Menarik!) | Apa keistimewaan pohon zaitun sehingga dipuji sedemikian di dalam al-quran dan hadith? Minyak Zaitun ini selain rasanya yang lazat dan digunakan oleh manusia selama ribuan tahun, pohon-pohonnya indah dan berumur panjang. Akar-akar pohon zaitun kuat mencengkam ke bumi sehingga nampak seperti berdiri kukuh perkasa. Ini menimbulkan rasa hormat dalam tamadun-tamadun yang menanamnya. Pohon Zaitun menyimpan pelbagai misteri kesihatan yang luar biasa.

Pakar bedah yang menjalankan pembedahan pemindahan jantung yang pertama di dunia, Dr. Christian Barnard menyarankan supaya semua orang belajar bagaimana orang Yunani Crete di kawasan Mediterranean menjaga kesihatan jantung mereka. Menurut Barnard, komuniti ini adalah yang jarang sekali menghidap serangan sakit jantung. Antara alasan yang membuatkan masyarakat Crete ini jarang terkena serangan sakit jantung adalah amalan mereka mengambil minyak zaitun. Minyak yang mengandungi kandungan lemak yang bermutu tinggi.

Andrew Weil,  juga mengaku minyak zaitun adalah minyak yang terbaik daripada semua lemak yang dapat dimakan. Tubuh badan manusia lebih mudah menerima asid lemak yang terkandung di dalam minyak zaitun iaitu asid oleat. Minyak zaitun mengandungi lemak mono tidak tepu. Lemak ini tidak mempengaruhi peningkatan kadar kolesterol dalam darah, kaya dengan vitamin E dan bersifat anti-oksidan. Minyak zaitun juga mengandungi polyphenols yang bersifat anti inflamasi.

Makanan-makanan yang mengandungi anti-oksidan adalah makanan kelas satu dalam dunia kesihatan masa kini. Minyak zaitun mampu melawan radikal bebas dan mencegah banyak penyakit-penyakit degeneratif seperti tekanan darah tinggi, serangan sakit jantung dan strok, melambatkan proses penuaan, melawan kanser dan alergi.

Menurut penulis buku Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit , beliau pernah cuba mengambil minyak zaitun selama tiga bulan penuh. Beliau dapat merasakan perubahan yang bermakna kepada kesihatannya, terutamanya kepada stamina fizikal yang lebih kuat dan tidak mudah letih. Mengikut beberapa hadis yang diceritakan, Rasulullah biasa mengambil campuran minyak zaitun dan cuka yang menjadi sebahagian daripada menu utamanya pada setiap hari.


1 comment:

armouris said...

terjumpa info ni, juga pasal minyak zaitun... sharing is caring :) - Minyak Zaitun Kurangkan Risiko Angin Ahmar

Post a Comment